En su fugaz paso por Buenos Aires, la cofundadora de la famosa escuela de diseño floral inglesa, London Flower School, una mujer talentosa y de "bajo perfil", nos brinda en su entrevista reflexiones que invitan a vivir creativamente y a replantearnos día a día nuestras actividades, más allá del mundo de las flores.
TF: ¿Cuál fue tu recorrido de vida hasta encontrarte con las flores y fundar la
London Flower School?
HD: Al igual que muchos en nuestra industria, mi entrada en el mundo de la floristería se produjo después de una necesidad de un cambio de carrera y de vida. Mis hijos se habían ido de casa para ir a la universidad y yo había sido profesora durante muchos años (de niños, no de flores), pero esto había dejado de suponer un reto para mí, así que, sin ningún plan
decidí dejar el mundo de la educación y hacer algo completamente diferente.
Para ser sincera, no tenía una vocación especial por la floristería. Me encanta estar en la naturaleza, y, por supuesto, los floristas utilizan materiales naturales para crear, pero fue por azar que asistí a mi primer curso de floristería. Simplemente se ajustaba a mi horario y pensé que sería bonito probar algo nuevo.
Sin embargo, este primer curso me enganchó, ahora me doy cuenta que lo que me atrajo no fue la floristería en sí, sino el aprendizaje. Me encanta aprender cosas nuevas y, por lo tanto, fue el aprender una nueva habilidad lo que me entusiasmó, así que seguí adelante y tomé muchos cursos de diseño floral.
Estos cursos me enseñaron los fundamentos de la floristería, pero al proceder de la enseñanza, me di cuenta de que no me proporcionaban las habilidades necesarias para llevar lo que había aprendido más allá de las aulas.
No había ningún contexto para lo que estaba aprendiendo y tampoco veía un objetivo real, un propósito o una historia detrás de lo que estaba creando.
Por lo tanto, me pareció obvio, después de un año o dos de aprendizaje, investigación y experiencia laboral en la industria, a la que empecé a amar, que mi lugar en ella era la educación, así que así es como surgió la escuela . ¡una vez maestro, siempre maestro!
TF: ¿Qué proyectos te convocan en este momento de tu vida?
HD: Como saben, la London Flower School se encuentra actualmente cerrada. Los últimos dos años han sido muy difíciles y actualmente me estoy tomando un tiempo para revisar lo que está por venir, profesional y personalmente. Lo que siempre he dicho a los estudiantes que venían de todo el mundo para asistir a nuestros cursos, es que deben ser capaces de responder a la pregunta: ¿Por qué haces esto? Ahora me tomo el tiempo de revisar mi respuesta a esta pregunta. Lo que sí sé es que me encanta enseñar. Proporcionar a los estudiantes las habilidades, pero sobre todo el valor para hacer lo que aman es la razón por la que hice lo que hice.
LFS Frida Kahlo Flower Wall. Image by Marcelo Deguchi
Por tanto, para mí la floristería estaba (y sigue estando) vinculada con la relación entre la persona y el arte, por lo que las personas que crean son mi campo de interés.
En cuanto a los proyectos futuros, vuelvo a lo básico, de nuevo para poder responder a la
pregunta que me hago. Estoy aprendiendo sobre floricultura y sostenibilidad sin un verdadero plan, sino simplemente para ampliar mis conocimientos y comprensión de un tema que se discute y se habla mucho en nuestro sector. Más allá de esto, estoy aprendiendo español y tomando tiempo para reflexionar.
TF: La mayoría de los floristas latinoamericanos (muchos descendientes de
inmigrantes) se forman en escuelas de una estética europea:
- ¿Cuál es el desafío de un florista extraeuropeo que quiere lograr un estilo personal?
- ¿Cómo valorar las flores locales de climas cálidos y subtropicales cuando nuestra retina se siente atraída por las flores del Hemisferio Norte?
HD: Un verdadero artista o visionario en cualquier campo creativo ve la conexión y la relación entre el arte y la persona que lo ha creado. Por lo tanto, creo que un arreglo floral debe reflejar el artista y el entorno, pero como bien dices, esto es un reto para los floristas de América Latina (y Asia también) en una industria que está tan fuertemente sesgada hacia una estética europe
Sin embargo, creo que para destacar en una industria que actualmente está inundada de bellas imágenes de “Garden Style “es esencial que todos los floristas desarrollen y adopten su propio estilo e identidad.
Arrangement by Federica Carlini . Image by Yoav Pichersky.
Abrazar la cultura latinoamericana, y la flora y fauna que te rodea y te inspira cada día es la clave de esta identidad, y tener la confianza para desarrollar la originalidad y la creatividad.
Mirar más allá de Constance Spry en busca de inspiración también es importante.
La influencia del arte latinoamericano, la música, la danza y el patrimonio animarán naturalmente a un florista latinoamericano a valorar las flores cultivadas localmente, porque los colores y las texturas de esta inspiración alternativa se reflejarán en los materiales utilizados en su arte floral.
TF: Has recorrido algo de Latinoamérica el mes pasado: ¿cuál es, a tu juicio, el valor agregado de nuestro continente?
HD: Viajé por Latinoamérica desde Santiago hasta Río de Janeiro en una maravillosa exploración de mi misma. Como parte del viaje tuve la suerte de poder conectar con gente increíble de la industria floral en Chile, Argentina y Brasil y aprender sobre sus intereses; sus éxitos y sus luchas.
Santiago de Chile. Foto: Helen Dyson, 2022.
El rico patrimonio cultural y la biodiversidad de esta parte del mundo es lo que la distingue y, como he dicho anteriormente, abrazar esto cambiará en última instancia el modo en que los floristas piensan de forma creativa.
Mi interés personal en este momento es conocer mejor la industria de esta parte del mundo.
Me atraen mucho la floricultura, la permacultura y la sostenibilidad y creo que tenemos que fomentar el cambio de la percepción de la belleza por parte de la gente.
Alentando a la gente a comprar flores y plantas que tengan a su alrededor y que, en última instancia les representan. Empezamos LFS con la intención de animar a la gente a pensar de forma diferente sobre la floristería y es en definitiva donde me encuentro de nuevo.
Ceiba speciosa (Palo Borracho).Jardín Botánico de Buenos Aires. Foto: Helen Dyson, 2022.
TF: Como docente y directora de una escuela de Diseño Floral: ¿en qué orden ubicas estas palabras: Reglas, Técnica, Disciplina, Creatividad, Práctica?
HD: Técnica, porque creo que no se puede tener el valor de ser creativo sin conocer las habilidades y la mecánica fundamental de la floristería. No se puede romper una técnica a menos que la conozcas y domines.
La práctica, porque no hay nada que sustituya al trabajo duro.
La creatividad y el coraje para encontrar tu propio estilo, el arte y no el mimetismo, son importantes.
Personalmente, no creo que los otros dos sean importantes, porque me preocupa que ahoguen la creatividad.
TF: ¿Qué opinión te merece el uso de las redes sociales en la divulgación del trabajo de
los floristas actuales?
HD: Las redes sociales fueron la clave del éxito de LFS hace 6 años. Instagram fue la plataforma que nos permitió exponer nuestro trabajo al mundo y de hecho hemos utilizado muy poco otras formas de marketing. La utilizamos por su valor, pero también por sus retos, y en el momento en que iniciamos el negocio, teníamos muy poca competencia creativa en el sector de la floricultura.
Hoy en día, sin embargo, creo que las redes sociales corren el riesgo de perjudicar activamente a nuestra industria, porque no fomentan la individualidad ni la creatividad.
Los floristas pueden recorrer (scrollear) Instagram sintiéndose inadecuados y aletargados en lugar de jugar con sus herramientas, experimentando, probando cosas nuevas.
Esto ha significado que la industria se ha convertido menos en innovación y más en algo personal, esto me entristece, porque LFS era y siempre ha sido una forma de animar a la gente a pensar de forma diferente en la floristería, a ser capaces de responder a la pregunta ¿Por qué haces esto?.
CONTACTO LONDON FLOWER SCHOOL
Instagram: @londonflowerschool
Website: https://londonflowerschool.com/
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Behind a great school, a great woman: interview with Helen Dyson, CEO and co-founder of London Flower School
In her recent visit to Buenos Aires, the cofounder of the famous English floral design school, London Flower School, a restless and "low profile" woman, gives us interesting points of view that invite us to live creatively trying to permanently rethink our activity, beyond the world of flowers.
TF: What was your life journey like until you came across flowers and founded the London
Flower School?
HD: Like many in our industry, my entry into the world of floristry came about after a need for a career and life change. My children had left home for university and I had been a teacher for many years (of children not flowers : )), but this had ceased to challenge me, so with no plan in mind, I decided to leave the world of education and do something completely different.
To be honest though, I did not have a particular calling to floristry. I do love being in nature,
and of course florists use natural materials to create, but it was accidental that I went on my
first one-day floristry course. It was simply that the course fit my schedule and I thought it
would be a lovely thing to try something new.
Nevertheless, this first course got me hooked. Again though, and this is said in hindsight, I
now realise that what had me hooked, was not floristry itself, it was learning. I love to learn
new things and therefore, it was the learning of this new skill that excited me, so I continued
with my learning and took many courses.
These courses taught me the fundamentals of floristry, but having come from a teaching
background I realised that they did not provide me with the skills I required to take what I had learned beyond the classroom. There was no context to what I was learning and no real
objective; purpose or story behind what I was creating. It therefore seemed obvious to me
after a year or two of learning; research and work experience in the industry, an industry that
I began to love, that my place in it was education, so this is how the school came about -
once a teacher always a teacher .
TF: Helen, you have been at the head of one of the most prestigious flower schools in the world: What projects are you drawn to at this moment in your life?
HD: As you know, LFS is currently closed. The past 2 years have been very challenging and I am currently taking time to review what lies ahead professionally and personally.
What I have always said to the students that came from all over the World to attend our
courses was that they must be able to answer the question, Why are you doing this? I am
now taking time to review my answer to this question. What I do know is that I love teaching.
Providing students with the skills, but more importantly the courage to do what they love is
why I did what I did. Floristry for me therefore was (and still is) related to the relationship
between the person and the art, so the people that create are my field of interest.
As for projects going forward, I am going back to basics, again to be able to answer the
question I am asking myself. I am learning about floriculture and sustainability with no real
plan, but merely to extend my knowledge and understanding of a subject that is much
discussed and talked about in our industry. Beyond this, I am learning Spanish : ) and taking
time to reflect.
TF: Most Latin American florists (many of them descendants of immigrants) are trained in schools with a defined European aesthetic:
a- What would you say is the main challenge for a non-European florist who wants to
achieve a personal style with identity?
b- How can we value local flowers from warm climates when our floral taste tends to
value flowers from cold climates such as those from the Northern Hemisphere?
HD: A true artist or visionary in any creative field sees the connection and relationship between the art and the person that created it. I believe a floral arrangement therefore should reflect the artist and the surroundings, but as you quite rightly say, this is challenging for florists in Latin America (and Asia too) in an industry that is so heavily skewed towards an European aesthetic.
I do believe however, that to stand out in an industry that is currently swamped with beautiful
images of garden style arrangements, it is essential for all florists to develop and embrace
their own style and identity. Embracing Latin American culture, and the flora and fauna that
surrounds you and inspires you every day is key to this identity, and having the confidence to do this is also key to developing originality and creativity.
Looking beyond Constance Spry for inspiration is also important. Being influenced by Latin
American art; music, dance and heritage will then naturally encourage a Latin American
florist to value locally grown flowers, because the colours and textures of this alternative
inspiration will be reflected in the materials used in their floral art.
TF: You have visited Latin America in the last month: Which do you think is the added value of our continent regarding the floral industry?
HD: I recently travelled across Latin America from Santiago to Rio de Janeiro on a wonderful
exploration of self. As part of my travels I was lucky enough to connect with amazing
people in the floral industry in Chile, Argentina and Brazil and learn about their interests;
their successes and their struggles. The rich cultural heritage and the biodiversity of this part
of the world is what sets it apart and as I said previously, embracing this will ultimately
change the way florists think creatively.
La Boca, Buenos Aires. Foto: Helen Dyson, 2022.
My personal interest at present is having a better understanding of the industry in this part of
the world. I have a keen interest in floraculture, permaculture and sustainability and I believe
that we need to encourage change by changing people's perception of beauty. Encouraging people to purchase flowers and plants that they have around them and that ultimately represent them. We started LFS with the intention of encouraging people to think differently about floristry and this is ultimately where I am aga
Cristo del Corcovado, Rio de Janeiro. Foto: Helen Dyson, 2022.
TF: In what order would you place the following words as director of a floral design school? :
Rules, Technique, Discipline, Creativity, Practice.
HD: Technique, because I do believe that you cannot have the courage to be creative without knowing the fundamental floristry skills and mechanics. You can not break a technique unless you know what the technique is.
Practice, because there is no replacement for hard work.
Creativity and the courage to find your own style - artistry not mimicry-, is important.
I don't personally think the other two matter, because I worry that they will stifle creativity.
TF: What is your opinion about the use of social media in the spreading of the work of today's florists?
HD: Social media was key to establishing LFSs success 6 years ago. It was the platform that
gave our work exposure to the world and we did very little other marketing. We used it
effectively with an understanding of its value, but also its challenges and at the time that we
started the business, we had very little creative competition in the floristry industry.
Today however, I believe that social media is in danger of being actively detrimental to our
industry, because it does not encourage individuality or creativity. Florists can scroll through
Instagram feeling inadequate and lethargic rather than playing with their tools - testing;
experimenting; trying new things. It has meant that the industry has become less about
innovation and more about personality and this does sadden me, because LFS was and
always has been about encouraging people to think differently about floristry - to be able to
answer the question: Why are you doing this?
Libreria El Ateneo, Buenos Aires. Foto: Helen Dyson, 2022.
Thanks dear Helen! Te esperamos pronto por Argentina.
CONTACTO LONDON FLOWER SCHOOL
Instagram: @londonflowerschool
Website: https://londonflowerschool.com/
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